Wewnętrzne Ogrody w Japonii

Michał Ekiel, 2022

W dniach 30 kwietnia – 8 maja odbyła się w japońskim mieście Uozu 9. Międzynarodowa Wystawa Sztuki Współczesnej ART/X/TOYAMA. Brali w niej udział artyści z wielu zakątków świata. Nasz kraj reprezentowała Anna Merska-Mitan.

To już trzecia prezentacja obrazów Anny Merskiej-Mitan w Japonii. Tym razem eksponowano dwie prace olejne na płótnach z cyklu „Wewnętrzny Ogród”. Także więc czym jest ogród? Metafora używana z dawien dawna przez wszelakich filozofów (i pedagogów) biorąca przyczyny w dozie tajemnicy tego miejsca. Możemy go zazwyczaj opisać jako barwną, otwartą przestrzeń, miejsce spotkań zarówno różnych gatunków jak i ludzi. Miejsce symbiozy, dbania i doglądania, odpoczynku i chwili przebywania z naturą (zapomnijmy o troskach doczesnych i alergiach). Anna sama mówi, że ogród w obrazie jest światem nieśmiertelnym, tak więc ciężko określić jego granice. Ten kontekst ukazuje mi go jako byt, prawdopodobnie wyższy, dający możliwość zespolenia się z jego strukturą, którego ogorom mógłby sugerować nawet możliwość zagubienia się w miejscu wędrówki poprzez nieodkryte dotychczas okazy roślin, zwierząt, podróżą przez poznanie świata i siebie samego. Patrząc na te obrazy mam wrażenie jakbym spoglądał przez okno. Okno małej chaty na skraju świata poznanego, pociągu z wolna sunącego przez nieznane czy w końcu okno pryzmatu wyobraźni. Skojarzenia nasuwają się również ze sposobu przekazu. Forma iście fraktalno-organiczna dopełnia poczucie intrygującej i niepoznanej przestrzeni.

 

Michał Ekiel, 2022